Resume af historien
Historien handler om en dreng, som er træt af at være lille. Han fortæller om at være lille i en landsby med mange bøller. En af bøllerne er særlig slem – Orla Frø-snapper. Orla gør alt hvad han kan for at få fingrene i byens små drenge, men ender ofte med at blive narret og selv få skylden for hele balladen. Hovedpersonen er meget nysgerrig, han har de bedste hensigter, men ofte ender det galt. Han er bange for at få tæsk af både Orla, smeden, fru Olsen og flere af artisterne fra cirkus.
Fortællingen er nedenfor indsat i 4 modeller
Aktantmodellen:
Berettermodellen:
Tilføj billedtekst |
Sommerfuglmodellen:
KÆL - modellen:
Udarbejdet i i for hold til vores sprogleg.
Impuls: Underviserens oplæg
Optakt: Brainstorm
Eksperiment: prøver at opfinde en leg
Udvikling: vi diskuterer, sletter, retter og kommer frem til et nyt og bedre kompromis.
fordybelse: Vi nedskriver og finpudser legen
Præsentation: Vi fremfører legen
Evaluering: Deltagerne kommer med ris og ros.
Hiim og Hippe's didaktiske model:
Målet: Formålet med sproglegen er at styrke de sociale kompetencer, samt at udvide ordforrådet via leg. Via fortællingen og de motoriske aspekter, bliver børnene styrket i at kunne danne indre billeder af det de hører og udfører.
Læringsforudsætninger: vi antager at børnene er fra 5 år til 7 år. I den alder er de typisk nysgerrige, og de elsker at få læst højt.Rammefaktorer:
Legen kan leges på forholdsvis store arealer med god plads.
Læringsprocessen:
Legen kan med fordel leges flere gange. Børnene kommer efterhånden til at kende legen og historien, derfor ved børnene, hvad de skal gøre og være opmærksom på, fx at de skal passe på bjørnen til sidst.
Indhold:
Legen består at en fortælling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar