"Skal vi hjælpe dig?"
Sprogleg
Vi har via KÆL og Hiim og Hippe´s didaktiske model lavet en sporgleg. Selve legen udformer sig som en fortælling, hvor alle børnene hele tiden er inddraget, idet det kræver aktiv lytning for at følge med. Under selve fortællingen skal børnene råbe, snakke og udføre motoriske udfoldelser som fortællingen beskriver.
Udførelse:
Legen bliver introduceret for deltagerne, derefter starter fortælleren med at læse op af historien. Det er vigtigt at fortælleren lever sig ind i historien med fagter og lyde. De andre voksne der hjælper med legen hjælper børnene med lydene og fagterne.
Historien:
Der var en gang, en HEL flok børn som skulle på eventyrs tur.
De gik og gik og gik og gik. På turen mødte børnene en lille hund, som så SÅ
ked ud af det – for den kunne ikke huske, hvordan en hund kunne gø. Alle
børnene råbte til hunden: ”Skal vi hjælpe
dig? ” Det ville hunden meget
gerne have. Så alle børnene viste hunden hvordan man gør. (Børnene gør!) Hunden
blev glad, og børnene gik videre.
Nu mødte børnene en MEGET vred mand. Manden kunne ikke huske,
hvordan man lyder, når man er vred. Derfor råbte alle børnene: ”Skal vi hjælpe dig? ” Det ville manden meget gerne have. Børnene viste manden,
hvordan man lyder vred. (Børnene lyder meget vrede”). Tak sagde manden, meget VREDT
og videre gik børnene.
Efter lang tid hvor børnene havde gået, kom de til en forladt
cirkus vogn. Børnene kiggede på hinanden og bankede på døren (fortæller viser
hvordan man banker på) DOK, DOK, DOK. ”Lad mig være, jeg er ked af det”, råbte
en mand inde fra vognen. Alle børnene råbte til manden: ”Skal vi hjælpe dig? ”. Og ud kom en meget trist troldmand. ”Hvorfor
er du ked af det? ” spurgte børnene. ”Det er fordi, at jeg ikke kan huske mine
trylle remser. Kan i hjælpe mig? ” Det kunne børnene godt, og fortalte ham en
masse trylle remser (børnene remser). Troldmanden blev så glad, at han tryllede
børnene hen i zoologisk have.
I zoologisk have var der rigtig mange glade dyr. For solen
skinnede, og det var meget varmt (fortæller viser med hånden at det er varmt).
Blandt de mange glade dyr, var der dog en, som ikke smilede lige så meget som
de andre. Kenguruen Conrad havde aldrig lært, hvordan en rigtig kenguru hopper.
Alle børnene råbte til Conrad: ”Skal vi
hjælpe dig? ” (Alle børnene råber). Det måtte de rigtig gerne, og alle
børnene viste Conrad, hvordan en kenguru hopper (alle børnene hopper).
Kenguruen Conrad var glad som aldrig før, og børnene gik videre.
Langt om længe kom børnene til en meget stor å, som de skulle
krydse. Ved åen sad en gammel vaskekone med sit vaskebræt og vaskede. Vaskekonen
var ikke særlig glad, for det eneste hun kunne sige var ”vaske, vaske, vaske”.
Vaskekonen havde et stort ønske om at kunne rime, så alle børnene råbte til
vaskekonen: ”Skal vi hjælpe dig? ” (Alle
børnene råber). ”Ja tak”, svarede vaskekonen og nikkede smilende. Alle børnene
kom med gode ideer, på hvad der rimer på vaske. (Alle børnene rimer).
Vaskekonen blev SÅ glad, og hun kunne slet ikke stoppe med at rime. ”Vaske
slaske, vaske plaske. ”
Efter børnene havde krydset åen, kom de til en smuk skov.
Alle børnene gispede (Alle børn gisper), fordi den var så smuk. Inde i den
smukke skov mødte børnene en stor bjørn, den havde en blød blå pels (alle børn
rør ved deres arme). Den store bjørn med den bløde blå pels gik frem og
tilbage, for den kunne ikke sove. Bjørnen havde leget for meget fangeleg, og
kunne derfor slet ikke sove. Alle børnene råbte: ”Skal vi hjælpe dig? ” Det nikkede den bløde blå bjørn til, og alle
børnene lagde sig ned på græsset (alle børn ligger sig ned). Børnene var rigtig
gode til at synge, så for at bjørnen skulle sove sin bjørnesøvn, sang alle børn:
”bjørnen sover, bjørnen sover”. Og inden længe sov den bløde blå bjørn.
Slut
Ingen kommentarer:
Send en kommentar